torstaina, lokakuuta 19, 2006

Joskus menee ulos
ja sitten
ei ehkä tiedäkään miten käyttää ääntä
entä jos eritavalla kuin sanoo
piste pitää laittaa näin. tai näin.

joku päivä
saattaa tulla lunta
ihan lähipäivinä ehkä
lokakuu ei lempikuu
täysi kuu
ehkä silloin voi ylittää laivalla sademetsän
elokuvassa

taivas muuttuu tummaksi
muuttuu muuttuu

joku päivä saattaa tahtoa vain vaeltaa ympäri kaupunkia
saattaa tahtoa nähdä kaikkien katujen päät
joku päivä tai silloin kun sataa

minä menen vesilätäkön keskelle polkupyörällä ja pysähdyn siihen
lehtiä täynnä
ei saa ajaa päälle

olen toivoton sellaisissa asioissa joita en edes tahdo oppia
tahdon tahdon
mutta joita en opi
koska en kuitenkaan tahdo koska ajattelen etten kuitenkaan opi
rinki

ympyrä pyörylä kehä

se on aika se on minä
kaikissa runoissa aina pirun kehä
kaikissa kiviä kaikissa vettä

rajat

minä tulen aina iloiseksi kun ystävä kysyy mitä minä teen juuri nyt
ja sitten tulee huono mieli siitä etten ikinä kysy sitä itse ensin
että ajattelen mutta en osaa ottaa yhteyttä

istun korkealla
kivellä ja syön rusinoita koska olen leijonan poikanen

sitä ollaan mietitty
että milloin pentu milloin poikanen

mikä oli halli?

eikä silloin kannata katsoa peiliin kun tuntuu
että voisi mennä ulos eikä kävellä kosmetiikkaosaston kautta
silloin kun tekee mieli syödä kiisseliä silloin kun suklaata silloin kun toinen sanoo että olet kaunis kun sanoo
niin monta kertaa että on pakko nauraa että on pakko painaa pää pois pakko pakko
ei ole pakko
mutta on outoa kuulla
mitä on

on outoa
että toinen voi sanoa mitä on
mitä ei

voiko niin

eikä edelleenkään väliä
sillä unella ja todella

sillä olimmeko todella amazonissa ja äiti halusi viidakkoon mustikkaan
mutta minä sanoin
tiedätkö tosiaan mitä teet jos kohtaat norsun, tiedätkö tosiaan miten tulee menetellä
ja äiti
tosiaan, enpäs ajatellutkaan, emme voikaan mennä mustikkaan, koska tosiaan, enhän minä tiedä, miten menetellä

ja juhlat pitkin kaupunkia ja luentosaleja
karkkeja
ja kaikki niin humalassa että miten me olisimme pitäneet esitelmän.

ei.
ei sillä ole väliä ehkä sittenkään mikä kissa on

ainakaan juuri nyt.

kun voi katsoa ikkunasta ja ajatella kaikkea sellaista mikä on
onnellisuutta

ajotunti on vasta ensi viikolla ja teoriakoe
ja sitten on taukoa ja arki loppuu, se mikä on loma.

mutta sitten voi tietenkin niin myöhään kuin tahtoo niin monta tuntia kuin tahtoo
olla yksin

ja olla siivoamatta koko ajan

olla syömättä

hengittämättä

veden alle veden alle
nalle

ja ne kaikki tytöt sanoo että minun unilelupossu on ällöttävä.

itse niillä on riutuneita nalleja ja pupuja ja nukkeja ja sellaisia likaisia nuhruisia
sellaisia joita unilelujen kuuluu olla
käsi rikki jalka ja selässä viilto ja kaikki saumat ommeltu

eikä tiedä mitä seuraavaksi alkaisi kirjoittaa
uniaan vai untaan

(niin ja tuo kuva on äsken tehty kiisseli, marjat puuttuu, kun se vielä kiehui tuossa vaiheessa)

Ei kommentteja: