maanantaina, marraskuuta 27, 2006

olin ainut elokuvakurssilla olija tänään
i think we make a record today
opettaja sanoi, se herttainen, kovin suloinen unkarilainen elokuvapoika
ja siellä me istuimme
minä sain yksityisen luennon tämän päivän elokuvasta ja sen ohjaajasta
tarr bela
bela tarr
unkarissa sukunimi tulee ensin

mutta sitten
kesken elokuvan huoneeseen hiipi vanha miekkonen
luulen että hän on joku vahtimestari tai sellainen, koska hän on hiipinyt sinne aiemminkin
ja nyt tuli tämäkin koettua
nimittäin
tämä vanha miespahanen nukahti elokuvaan
siis ihan oikeasti
hän kuorsasi täyttä päätä
ja kovaa! siellä vain
me katsoimme toisiamme
opettaja minä ja nauroimme partoihimme

kaikkein surullisinta on kuitenkin se,
että opettaja sai varmasti nyt viimeisen varmistuksen siitä että hänen kurssinsa epäonnistui jotenkin
hän sanoi viimeisiksi sanoikseen
i hope this wasn't totally useless
no, no, minä yritin
mutta mikä enää olisi pelastanut
kun miekkonen kuorsasi ja minä olin ainut joka edes tuli katsomaan ja ei kuorsannut

mutta elokuvassa oli oikein kaunista
hyvin esteettistä
vaikka se kieltämättä oli hyvin hidas ja pitkä
pitkiä pitkiä otoksia
ja niin
nonmotivated
mutta pidin
vaikka en rakastunut niin kuin siihen elokuvaan enkkunimeltään love
pitäisi silti nähdä toisen kerran
sillä tämä elokuva oli kauneuden lisäksi myös hyvin hämmentävä
vaikka 'päähenkilömme' olikin aika selkeästi yksi tietty henkilö, niin häntä ei esitelty juuri mitenkään, niin kuin ei muitakaan henkilöitä, heistä ei kerrottu mitään
ja niin kuin opettaja minulle yksityisluennossaan luennoi
bela tarr
näyttää tarinan, ei kerro
sitä se juuri oli
kuvia kuvia kohtauksia kuvia pitkiä kuvia lähikuvia
ei minkäänlaista selittelyä
vaikka pitkiäkin puheenparsia oli
mutta ne olivat
kuin kirjasta
ja ne olivat usein kirjasta
hyvin suuria


ja minulla on karkkia.

ja minulla on ihana olo
kun oli tähtitaivas
kun kävelin ja oli tähtitaivas. pitkästä aikaa ei sada. hyvä nähdä tähdet.
ja vaikka päätä särkee se alkaa pian helpottaa lääkityksen avulla
ja voin lukea saramagon loppuun
syödä karkit loppuun

ja ehkä uni tulee tänään taas paremmin kun on ollut niin raskas päivä
ja raskaammaksi ne käyvät kun aloitan työni muutaman viikon päästä kelo 6 aamulla.
hoh hoijaa.
eivät ajatelleet ehkä loppuun kun laittoivat minut aamuvuoroon
tai minä en ajatellut kun suostuin

huokaus huokaus

loppu (karkit)

Ei kommentteja: