tiistaina, huhtikuuta 04, 2006

tii s tai

Minä nukuin hyvin

näin unta että meloin
ensin istuin vain ohuen lehden päälle ja pelkäsin kastelevani vaatteet
tai olin varma että ne kastuvat, koska eihän ohut lehti pidä vettä niin hyvin
ja lehti muuttui vähitellen kanootiksi
järvi joeksi
ja jokea pitkin menin sillan alle
ja pelkäsin että sieltä alkaa putous
mutta kävelinkin tehdastunnelissa
ja kiipesin kirkkoon
ja kiipesin loputtomasti portaita kirkossa
jossa oli kovin korkea katto
ja tiesin jossain torni
ja vanhoja maalauksia
ja alhaalla
suurien hyllyjen lomassa käveli vanha kumarainen mies
ja tiesin että hän voisi auttaa minua

enkä enää muista pääsinkö pois vai jatkoinko loputonta kiipeämistä

ja sittenkin
vaikka puolustusjärjestelmämme
minun ja pojan
ovat kovasti erilaiset
(niiden täytyykin jo senkin takia että rakastamme)
niin nenäni vuotaa
ja jatkuvasti on olo että kohta minä makaan sängyssä liikkumatta ja valitan oloani

mutta silti
en minä
vaikka olisin nähnyt tämän tulevaksi
olisi pistänyt väliimme seinää

ja minusta on ilkeää
että jotkut autot ajavat vesilätäköistä niin että kura lentää minun päälleni

niin kävi aamulla

ja yhtäkkiä en enää muista mitä minun piti kirjoittaa

Ei kommentteja: