torstaina, huhtikuuta 27, 2006

päätösten teko

minä kirjoitin jo
mutta laitoin kaiken pois

koska

minä en tiedä

päättämättömyys

äidilleni nauretaan ja isälleni
kun he eivät osaa päättää
ja nykyään minulle
ja minun pojalleni
koska me emme osaa

nostin riimun
perth

sattumat

onko sattuma nyt se että menen vai en mene
kumpi on rutiini
se mikä on suunniteltu
vai se että luovuttaa jättää

kyse on nyt retkestä

ystävä soitti äsken ettei hän aio
olemme venkslanneet edes takaisin
edes takaisin

ja äiti ei vastaa puhelimeen

minulla on luovuttaja olo ellen lähde
tuntuu että jää paitsi jostain
kuitenkin
jollei lähde

ja sitten toisaalta
se ryhmä ei ole sellainen jonka kanssa tahtoisin metsään

tahtoisin metsään
mutta tahtoisin minulle tärkeiden kanssa
tahtoisin pysähtyä jokaisen kauniin puun juurelle
ja ottaa kuvia sammalesta ja naavasta
ja pysähtyä suutelemaan
kun kaikki kuuset ovat ympärillä
ja jatkaa matkaa kun huvittaa
ylittää puro
ylittää suo sillä tavalla kun minä sen ylitän
kuin lapsi
ja kulkea perässään kissa
odottaa hirviä niin kauan että nukahtaa
ja toivoa sutta

en minä tiedä

voihan se olla että tuollakin saisin
että saisin kiivetä ylös
ja laskeutua alas
ja mennä tulla ja pysähtyä

mutta kun se on suunnitelmallinen retkeilykurssi
niin se on
suunnitelmallinen
reitti on päätetty etukäteen ja pysähdyspaikat
ja kaikki pitää mennä
niin kuin kaava
tietty kaava
eikä mikään numero saa alkaa myöhemmin kuin kirjain

mutta
en minä tiedä
en minä tiedä
en minä tiedä

kun en minä juhliinkaan haluaisi mennä
ja jollen mene metsään niin on mentävä juhliin
jollen ole missään olen jossain

ja enhän minä voi tietää ellen

äiti ei vastaa puhelimeen.

minä nielaisen
minä nielaisen
suuren kiven ja ravistelen lumet pois

miten minä voin puhua metsistä jollen koskaan käy

tarvitsisin juuri nyt kiveni
kiveni kiveni
suuren kiven jonka päältä näkee järven jonka ympärillä toisia kiviä
ei näe merta
merelle liian pitkä matka
vaikka kaipaan
kaipaan niitä rantoja jotka liian lähellä kaupunkia
kaipaan enemmän järveä joka on minua enemmän kuin mikään toinen vesi
vaikka jokia unissa
virtaavia jokia jotka aina
pysähtyvät taloon

äitini soitti
ja puhuimme
ja ehkä minä nyt osaan tehdä päätökseni.
ehkä

Ei kommentteja: