keskiviikkona, huhtikuuta 26, 2006

Kiiruhda!

juokse juokse
niin nopeasti että ehdit varmasti katsella jokaista puuta
ei saa jättää yhtään väliin
ja pitää pitää kiirettä

äkkiä
että kaikki talot jäävät taakse ja alkaa polku
ei perusteta rottakerhoa
ei perusteta
se on kamalaa
ja juostaan juostaan juostaan
ja minä kävelen vain jalkakäytävän reunaa
enkä jaksa odottaa jos joku on hidas

mutta minua pitää
minua pitää odottaa koska minä olen pieni ja toisilla on niin pitkät jalat

juostaan juostaan

ja tulee yö ja tulee aamu
ja monta kertaa herätään ja monta kertaa avataan ikkuna
ja taas on kaadettava jukurttia kulhoon ja juostava

ettei vaan myöhästy

sillä jos myöhästyy
tulee sana
ja joskus miinus
ne joilla on eniten plussia saavat tarran
viisikymmentä plussaa = pehmotarra

ja minä pistän rakseja ruutuun aina kun näen ikkunan jossa palaa valo
kun se sammuu tiedän että on hiljaista
ja minä pistän numeroita tauluun siihen kohtaan jossa on nimi
kaikki nimet minä käyn läpi
yhä harvemmin ja harvemmin

eikä haittaa vaikka kesä ei ole vielä niin
että voisi kulkea pelkässä paidassa
sillä se vielä tulee

ja kissat
nukkuvat aina auringossa
eikä koira hauku minulle
ei minulle koska se tuntee minut
minut ja pojan
meitä se ei hauku (paitsi ettei se hauku sitäkään poikaa joka kävelee siitä kouluun)
mutta pariskuntia se haukkuu
vieraita keski-ikäisiä miehiä
ja pelokkaita naisia
minua se tulee vastaan aidalle
nostaa käpälät sen yli ja nauraa
ja minä puhun sille
annan sille suukon ja kerron terveisiä
teemme niin kumpikin, poika ja minä
ja se on ihmeellinen koira
eikä siltä ole susi vielä vienyt häntää

muista muista muista
ottaa kirja laukkuun
ottaa kynä
ja hävität ne kuitenkin
aina hävität kaiken

mutta ei se haittaa
sillä kameranjalusta löytyi oikeasti sukkalaatikosta ja sormus äidin vanhasta kengästä

hiukset eivät ehdi kuivaa
mutta
minä menen uimaan
ja uin koko matkan
uin pitkän matkan ja teen kuvioita jotka voisin tehdä jäälle
luisitimilla
ne ovat vielä seinustalla mutta
jos alkaa sulaa
luistimet jalassa ei ole miellyttävää uida
voi iskeä terävällä piikillä kalaa päähän ja vesi muuttuu vereksi

ei perusteta rottakerhoa
ei perusteta

vaikka en minä rottia pelkää
pistäkööt naamalleni vaikka kymmenen rottaa
ei minua se niin
mutta en minä itseeni ommella sellaista tahtoisi
mitään

ja juostaan juostaan
juostaan äkkiä pois niin ei tarvitse katsoa
ei tarvitse ajatella kun juoksee
rantatietä hiekkatietä metsätietä
ja pian tulee kivi
iso ja kulmikas
pyöreä kivi
suuri kivi
ja pieniä kiviä
ja kivet pakottavat pysähtymään
koska ne eivät
tee liikkeitä
eivät venyttele

ja jollen minä pian juokse
minä myöhästyn
vaikka ei tämä täti anna miinuksia
hän on ranskasta

Ei kommentteja: