maanantaina, elokuuta 07, 2006

mahdollisuuksia

puistossa mies tuli
kauniit tytöt missä voi käydä pissalla kauhee hätä
täällä ei taida olla valitettavasti vessaa nyt lähellä
no ei
puristaa laukkuaan ja toinen puhuu puhelimeen järjestöasioista
sellaisista joista tämä ei tiedä mitään
koska ei jaksa koskaan ensimmäistä kokousta pidemmälle

laiska laiska laiska

tälle ei voi tulla börnautti
koska tämä vaan makaa
tämä
haluaisi aina aktivoitua
ja aktivoituu suunnittelemaan aktivoitumistaan
kunnes
ei mitään

sittenkään

minä olen tylsä.
ei se ole mikään uutinen.
olen kömpelö.
ei sekään. minun jalat on täynnä mustelima. ne on.
mutta kömpelö myös niin
ettei osaa oikeita sanoja oikeaan aikaan tai väärään aikaan tai mitään sanoja kellekään on vain hiljaa on vain hiljaa tai sitten selittää niin että on naurettava tai hölmö tai naiivi tai

ei mitään
sittenkään

äh
yliopistomaksu pitäisi maksaa
sähköyhtiöstä pitäisi päättää
ja kaiken lisäksi haluaisin olla ihan yksin

olen kyllästynyt miehiin

niitä on täällä nyt kaksi
puhuvat kieltä jota en ymmärrä
paitsi nyt kun lukevat
ja jos minä luen eivät ymmärrä mitä minä luen

olen ollut koko päivän poissa
kuuntelemassa suoria sanoja tytöltä joka on hieno ja mukava ja kaikkea
ja nyt olen niin väsynyt että haluaisin itkeä itkeä
omaani ja mitä en jaksa selittää mitä ei tarvitsisi
voisi vaan maata sängyllä ja kuunnella mumia tai hedningarnaa sitä karelia visaa joka on hävinnyt
tai pianoa
katsoa pianoa uudestaan uudestaan uudestaan
katsoa ja olla
sellaisella mielellä kun tahtoo
mutta kun on vieraita ei voi vain alkaa itkeä
koska eivät he voi tietää ettei se johdu heistä
ettei sillä ole mitään tekemistä kenenkään muun kanssa
ei edes maailman kanssa

kotini on vain yksi huone

ja minua kyllästyttää elämäni
mutta en jaksa muuttaakaan mitään
ehkä se

jos vain tapahtuisi
jos vain
jos jos josjosjos

äitini aina huokaa ja sanoo:
ainahan sitä voi jossitella

hänestä filosofia on maailman turhinta
hän ei ymmärrä sitä lainkaan
konkreettiset laskettavissa ja havaittavissa olevat asiat
sellaiset joille voi tehdä jotain tai joita voi käyttää tai jotka voi käsittää
ovat hänen
ja hän hallitsee ne

ja minä
jonka pitäisi ottaa englannin sanakirja
sivistyssanakirja
ja kirja, jossa on jotakin metafysiikasta
esille
olen päätynyt vihdoin samaan
en sittenkään pidä filosofiasta
joko minusta on tullut aikuinen
tai sitten olen muuten vain kadottanut taitoni iloita ongelmista joita ei tarvitse ratkaista ratkaistakseen maailman ruokapulan tai lukutaidottomuuden
minua lähinnä vain raivostuttaa lukea sivutolkulla: onko punainen todella olemassa vai eikö ja onko se yksilöolio vai universaali ja onko se ensisijainen ominaisuus vai vai vai ja mitä ja ja

minä voisin mieluummin jopa opetella miten se rynnäkkökivääri kasataan
tai jotain muita niitä elämän kannalta tosi hyödyllisiä taitoja joita kaverini tällä hetkellä opettelee jossain päin suomea joidenkin muitten miesten kanssa, ja saattaa siellä olla muutama nainenkin, sellainen nainen joka on tajunnut elämän todellisen merkityksen.

punainen on olemassa

Ei kommentteja: