maanantaina, elokuuta 28, 2006

lippu on puolitangossa

oikeastaan minä tiedän
kaiken mitä minä piirrän

mistä minä
laitan huoneeseeni valoja ja varjot kattoon niin
mutta se en ole minä

minä tiedän uneni
tiedän miksi minä näen niitä

minä tiedän
oikeastaan

mitä sanoja minä sanon
kun
en
ja kun
pistän kirjaimet kirjaimien perään

minä tiedän kyllä
että minun pitäisi kävellä
pitäisi tehdä niin pitäisi pysähtyä eikä kävellä pois
loputtomasti
minä kyllä tiedän miksi minusta tuntuu
kuin pitäisi kääntää pää pois ja lakata hymyilemästä

ja mistä äänet tulevat
minä tiedän

että pitäisi vastata oikeasti

mutta joskus voi vihata niin paljon että pelkää
tai pelätä niin paljon että vihaa
ja oikeasti on kyse vain siitä
että muistaa yhden lauseen
muistaa kuinka äiti makasi kuolleena
ja muistaa ilmeen ja yhden lauseen muistaa ne kerrat kun juoksi kun painoi ruumista vasten ovea muistaa kyllä ne kaikki ja mikä voima silloin kun itse uskoi että vale on totta
ja sittten on voinut kehittää kaavat
voinut kehittää kaikenlaisia teorioita ja muurit sadut vuodet haavat
koska on oppinut

eikä kyse ole siitä että maataan vastatusten tai mitä minä näytän mitä sinä näytät tai kuka minä olen kuka sinä olet
ei kyse ole ollenkaan siitä mitä kirjassa on mitä he ovat tehneet

kyllä minä tiedän
mutta vaatii rohkeutta
niin paljon että pääsisi painajaisitaan ja lakkaisi nielemästä

ja minä olen aina ollut huono
kun ei ole kyse puista tai vauhdista tai tyhjistä hylätyistä taloista
kun on kyse vain tytöstä ja tytöstä ja siitä että hän että itse että minä

ja minä tiedän
myös sen
että vallan hyvin minä jaksan
nähdä yöllä kuvat nähdä kirjoittaa kirjoittaa
kyllä minä tiedän pystyväni
kun olen jo

mutta ehkä
jonain päivänä voi tulla ilta
ehkä yö
ehkä minun tahtoni

ja ehkä se on suurempi kuin rohkeus

ja koska on muutakin
koska nyt on
minä tiedän että minun on koti
ja niin paljon
myös minä olen toiselle
etten tahtoisi jäädä auton alle
etten tahtoisi että jäisin
uneen
että vain jäisin

eivätkä unet koskaan lakkaa
ellei todellisuus
ole aukoton
ettei voi pujahtaa mistään välistä pois

ja koska
minä olen kokonainen, voi kuinka kokonainen olen ollut
ja minun on hyvä, niin mahdottoman hyvä minun on

on minulla myös ehkä voimia kasvattaa rohkeuttani
toisaalle
sinne minne minun täytyykin mennä.

Ei kommentteja: