torstaina, tammikuuta 17, 2008

unia unia unia
levottomia öitä ja unia
nukahtaminen vaikeaa

viime yönä oli biologian tutkimusta
polyypeistä
ja kuinka sitten pistin kaksi kiveä veteen ja yhdestä lonkeroisesta eläimestä olikohan nyt sitten joku mustekala tai vastaava niin siitä irtosi siittiöitä ja munasoluja ja ne uivat kiinni siihen kiveen
siinä nyt sitten oli jotain ihmeellistä
kivet olivat ihan mustanaan niitä, tavallaan nuijapäitä
ja rannalla oli lisko korkeintaan sentin pituinen

ja öiset riitelyt sukuni kanssa jatkuvat myös yöstä toiseen
eilen ei ehkä
kun niin kovasti analysoin niitä yön hämärässä että ehkä ne nyt loppuivat
minulla siis on viimeaikoina toistunut raivokohtaukset sukuni läsnäollessa
siis öisin
äitini ja isäni suvut sekoittuvat niissä vain yhdeksi suvuksi ja yleensä raivostumiseni alkaa siitä kun vanhempani tai jompikumpi vanhemmista on juovuksissa.
vanhempani eivät oikeassa elämässä kärsi alkoholiongelmista, mutta on totta, että varsinkin lapsena minua ärsytti ja suututti aivan älyttömästi jos vanhempani joivat edes saunakaljaa saati sitten sukubileissä.
ja tunnistan sen aggression ihan oikeaksi.
en ehkä enää voisi ikinä käyttäytyä niin kuin unissani käyttäydyn
mutta
jos en kontrolloisi yhtään
en epäile ettenkö alitajuisesti käyttäytyisi niin kuitenkin
koska raivostuessani olisin varmasti juuri sellainen kuin unieni huutava, solvauksia lateleva, itkevä ja kirkuva punanaama.

mutta ne ovat ahdistavia unia. ja varmasti juuri siksi. että minä olen sellainen. ja siksi, että minä en kuitenkaan ole sellainen. eikä minun sukuni ole sellainen. eivätkä minun vanhempani ole sellaisia. ja kuitenkin ovat. pelkään olevan. alitajuisesti ehkä mutta kuitenkin.

mutta en enää jaksa kerrata niitä unia, koska olen jo käsitellyt niitä.

ja ovatko minun kissani muuttuneet matelijoiksi ja sammakkoeläimiksi? kun näin niitä rupisammakoitakin yksi yö.

silti tykkään eläinunista. jotenkin vain.
tahtoisin nähdä niitä enemmänkin.

olen myös nähnyt liudan omituisia elokuvaunia, joissa on ollut vahanaamoja, murhan suunnittelua, rikollisia, bimboja ja ties mitä.
mutta ne ovat asia erikseen.
enkä enää muista niitä.

sekin on jännä
kun herää on aivan pienen hetken
siinä rajalla
koin sen tänään
mutta se oli niin lyhyt ettei sitä voi oikein selittää
mutta olin sanomassa ääneen unessa ollutta sanaa
mutta olin niin unessa etten saanut sanottua sitä ääneen
ja sitten kun nousin ylös en tajunnut miksi olisin sanonut sen kun se ei tarkoittanut mitään ja se soi päässä
vaikka hetki sitten
hereillä jo olin kuitenkin nähnyt siinä selviä merkityksiä

niin.

pidän rajoista ja rajapinnoista
juuri niistä.

ja tahdon jo syömään soittaisi pinja ystävä.

Ei kommentteja: