torstaina, elokuuta 16, 2007

ilmoittauduin
kaikenlaisille kursseille
se alkoi jo olla huvittaavaakin
että monet kurssit olivat jo täynnä

mutta onneksi sentään "oman alani" kurssit olivat vielä melko tyhjiä
tekstipajaan olemme nyt ilmoittautuneet minä ja johannes. jee.


tuosta aikaisemmasta lapsuussössöstäni
mietin sitä vielä paljon eilen ja kaikkea
ja oikeastaan yksi ystäväni sanoikin sen minulle
että eikös nyt tässä ajassa juuri erot aikuisten ja lasten maailmojen välillä ole alkaneetkin kaventua
niin. tietyllä tavalla. lapset alkaa olla yhä nuorempana tietoisia "aikuisten maailman" asioista ja ilmiöistä. seksit sukupuolet rahat vallat väkivallat ja sen sellaiset
ja paljon muuta
ja toisaalta kuitenkin vastuuta tietyllä tasolla ei lapsilla kuitenkaan ole
heillä on pumpulitalo ja pumpulipatja ja pumpulikatto ja seinät ja kotiintuloajat joista aina kuitenkin poiketaan ja pumpulilelut joita tulee koko ajan lisää ja tarhassakaan ei enää saa tehdä retkiä kun vakuutukset ja riskit
en minä ihmettele että ihmisiä ahdistaa

toisaalta on aika jonka pitäisi olla
ihanaa onnellista ihanaa ja vapaata
nimenomaan vapaata
voi silloin lapsena sai juosta niitä niittyjä
ja toisaalta se ei missään tapauksessa ole koskaan sitä
ei silloin
eikä sitten
kun on vihdoin iso
niin kovin iso

illuusio aikuisuudesta
myytti lapsuudesta

ja pääni räjähtää koska en jaksaisi enää yhtään minkään struktuurin analyysia minä tiedän jo että kaikki on kumottava
kirjoituskin
taas kerran
ja taas
ja taas
ja taas

eikö kukaan huomaa tätä sykliä? tätä edes takaisin junnaavaa liikettä
juna tulee juna menee
ja taas sitä ympäri mennään yhteen tullaan

ja sitten sanotaan että aika on lineaarinen.

ja jos sanoo sitä
ja sitten sanoo tätä
ja että se on
ja toi on
ja tämä on
ja me ollaan ja ne on
ja kaikki on
ja sitten ei kukaan ole

minä ainakin olen
metsässä joskus yksin
istumassa kivelläni
maalaamassa suu auki olevia päitä ja ohuita vartaloita joissa on paljon sormia ja varpaita
keskellä toisella puolella valaat toisella ketut
migreenissä aina valot kiinni verhot kiinni silmät kiinni
katsomassa kun toiset tanssivat tekevät kirjaimistani liikkeet
lähdössä elokuun lopussa ystävän mökille
lähdössä huomenna heinolaan
lähdössä lauantaina melomaan
lähdössä sunnuntaina takaisin kotiin
etsimässä sohvaa
yksinäisyydessä
ystävien kanssa teemukin äärellä
pienissä hiljaisissa hetkissä kun kävellään katuja pitkin rantaa kohden
silmät kiinni
unessa

ja nykyään
elokuvissa käytetään euroja (siis jos se on eurooppalainen leffa) !

enkä minä tiedä
haluanko tietää mistään mitään
sittenkään
haluanko vaan elää omassa pumpulimaailmassani
sillä onhan sekin sellainen
puineen kivineen ja järvineen
joskus meri
mutta aina niitä pehmeitä pintoja
joihin voi piiloutua
ja lukkoja
lukkoja lukkoja
sekin aika oli
kun ovet olivat auki koko päivän ja nyt
sitä ei ihmettele ollenkaan, niitä lukkoja siis
sitä ihmettelee, jos ovea ei lukita yöksi (tai päiväksikään)

kyllä minä haluan elää pumpulimaailmassani
onnellisin olen vain unisena käsi pieniä liikkeitä peittoa ja sen sellaista
niitä huovutettuja eläimiä vesisadetta salamoita keskellä yötä kanootti kartta ja saari
kyllä
minä haluan elää pumpulimaailmassani.

Ei kommentteja: