keskiviikkona, maaliskuuta 18, 2009

satu ta

lämmin tuuli
ei yhtään kylmä enää
ensin ei sada ja sitten sataa
ja kulkee etsimässä kauppaa josta voisi kysyä miksi villa ei huovu
sitten kulkee pankkiin ja pankkiirinainen on iloinen
kun antaa viisikymmeneurosen
joka kuukausi enemmän miehiä
pulloineen
läikät housuissa
työttömyysprosentti alle kahdesta jo lähelle kymmentä
eikä se todentotta ole menossa alaspäin.


way up north i took my day
all in all was a pretty nice
day and i put the hood
right back where
you could taste heaven
perfectly

tänään minä
aloitan opiskelemisen
ajattelemisen mitä suomessa.
tänään

feel out the summer breeze
didn't know when we'd be back
and i, i don't
didn't think
we'd end up like
like this

joinain päivinä minun on ajateltava
pidemmälle kuin vain sitä mihin voin hypätä
että kuinka korkealle
ja kuinka kauas
ja missä meri alkaa se aina päättyy

and i'm so sad
like a good book
i can't put this
day back
a sorta fairytale
with you
a sorta fairytale
with you


ja
mistä minäkään mitään tiedän
esitän niin
että tietäisin kaiken
i don't know i don't know
minä sanon
ja silti minun silmät
ja on helppo kirjoittaa minulle kaikki on selvää
on helppo kirjoittaa suomeksi
helppo kuulla että olen onnellinen sinusta
itsenäinen

ja sitten on aina
sellaisia hetkiä kun
ehkä mieluiten vain
lakkaisi olemasta
ja kun sanon ääneen
i hope i couldn't feel anything
i hope i would be empty
toinen sanoo i thought you were happy person

i guess you were wrong.

seemed right that night and
i don't know what
takes hold
out there in the
desert cold
these guys think they must
try and just get over on us

ja lopulta heistä kukaan
ei tunne minua yhtään
ei tiedä minusta mitään
ja eniten se joka on kaukanakaukana
jaksaako sitä edes
päästää ketään toista ihmistä yhtä lähelle
miten paljon
neljässä vuodessa
niin paljon
että toinen näkee heti
mitä minä
ajattelen
että voimme kirjoittaa
sana sanalta.

ja minun piti olla tänään iloinen
piti olla iloinen vain.

voiko sellaista päättää
voiko päättää etukäteen mitä aikoo
tuntea?

niin kuin sanat
että harjoittelee islanninkielisen runon ulkoa
ja sitten kokeessa
vain muistista
sana sanalta

kaikki tuntuu aina väärältä
ja sitten kävelisi takaperin
luistelisi kentän ympäri
mutta en ole koskaan oppinut sitä
kovin hyvin

ja kuitenkin
kun sateessa pistää hupun päähän
ja lapset
protestoivat tupakointia vastaan
hymyilee vain sille
ajatukselle
että on täällä.


laulunsanat on Tori Amoksen kappaleesta nimeltä A Sorta Fairytale

3 kommenttia:

Puuvis kirjoitti...

Tunnistin Torin. Ja sinut. Näin jotenkin.

Unnaaarna kirjoitti...

on hauskaa että
meillä on musiikkikin
toisinaan yhdistävänä
sanat ja musiikki
ja sitten juokseminen
jonka aion kovasti jatkuvasti aloittaa uudestaan.

Anonyymi kirjoitti...

minä muistan tuon tunteen, että haluaako sitä ikinä enää päästää ketään lähelleen.

että on luovuttava.
siitä on surullinen.

t.r