torstaina, maaliskuuta 12, 2009

Nyt ulos

ulos aurinkoo
kun vielä on vähän valoa
ennen kun se menee talojen taakse

ja tänään sain ystävältä paketin
kirjan jonka luin kylläkin jo syksyllä
mutta on aina ihana saada postia
voi miten hyppii jalalta jalalle

ja sitten tekee äkkiä kaikki tehtävät joita on tehnyt jo koulussa koko päivän
mutta kun on jutellut aina uudelle ja uudelle ihmiselle
niin lopulta saa paremmin kotona

mutta ennen kuin valo menee talojen taakse pitää istua vielä auringossa
ja sitten on jooga ja sitten tehdään ruokaa yhdessä meitä on kuusi
ja
sitten en tiedäkään mitä

koska huomenna ei tarvitse herätä kouluun.
mun vapaa perjantai.

ennen kuin viikonloppuna sataa taas lunta
ja kevät olikin feikki.

ja ystävä nosti mulle kortteja
ja ne oli hyviä
vaikka se etäisyyksien päästä
ja minua hymyilytti
ja hymyilytti siinäkin
kun seistiin roskisten luona ennen kuin toinen lähti alas portaita ja toinen takaisin pöytään tekemään töitä ja kysyy miksi sanoi i have to know few things before ja minä sillä tavalla niin kuin aina katsoo ohi ja sivulle ja äh ja ei ja unohda ja en minä mitään ja äh ja äh ja äh
ja sitten naurattaa kun tajuaa miten hassusti
ja sitten kuljetaan liukuovista taas hei
ja pihalla ilmaista ruokaa taas megafonilla kuulutettu
ja auringossa ihmiset
ja auringossa istuvat taas hei
ja jotkut heittävät palloa ja tyttö kesämekossa
talvipakkasessa ilman sukkia
ja kävellään kotiin minä näytän tien koska minä olen kävellyt
ja punatukkainen tyttö takaisin tunneille ja me suomalaiset
joka päivä suomalaisia

ja turistit tunnistaa coretex kengistä tai takista
ja minä kävelen kadun reunaa turistijoukon ohi
koska pah
minä asun täällä mokomat turistit
luulkaa, oi luulkaa että olen islantilainen

mutta islantilainen mies arvaa että olen suomesta tai ruotsista
hän osaa sanoa sen siitä miten käyttäydyn
ja minä kun olen istunut omalla koneellani koko aamun viereisessä pöydässä
miten niin käyttäytynyt
mitä hän on oikein katsonut
minun kirjoittamaani tekstiäkö
ja hän sanoo että me emme puhu paljon että puhumme niin vähän
mutta ajattelemme syvällisesti
ja hänellä on punainen tukka
ja toinen islantilainen mies kysyy kolme kertaa islanniksi että kirjoitammeko nimemme
mutta me sanomme ég tala ekki islensku
ja hän kysyy kolmesti mistä me olemme
ja aina me olemme suomesta vain
mutta siinä olikin viinan haju ja siksi muisti ei pitkä

mutta nyt aurinkoon ennen kuin se taas talveksi poissa.

Ei kommentteja: