tiistaina, helmikuuta 13, 2007

maailmantuska

He sanovat
ettemme me ymmärrä mitään
ettemme mitään
että meidän on vaiettava koska emme tiedä
koska vain he tietävät vastauksen
koska kaikki vastaukset ovat ne jotka ovat olleet
jo silloin
paitsi ennen
ennen kuin heidän mielipiteitään oli

minua suututtaa.

tulisi oikein kova lumisade
niin tiheä ja paksu
että peittäisi alleen jokaisen talon
jossa asuu mies jossa asuu ihminen
joka sanoo olevansa oikeassa
peittäisi alleen jokaisen tien jokaisen auton jokaisen
peittäisi piiput tukkisi putket tekisi valtavat lumivallit
ja olisi ihan valkoista ihan hiljaista

niin kuin myrskystä
minä haaveilen lumesta
minä haaveilen että jäisi alle

katsoisi kun kaikkialla olisi alku
yrittäisivät aurata pois mutta
olisi jäätävä paikoilleen
olisi katsottava taivaalle
olisi suljettava silmät ja avattava

minä en tahdo elää täällä. minusta tuntuu juuri nyt siltä.
ja silti
minusta tuntuu että tarvitaan
että on välttämätöntä
että vielä joku
haaveilee lumisateesta haaveilee myrskystä ja upottaa jalkansa veteen kastaa päänsä veteen katsoo silmät kirkkaina taivasta ja laskee tähtiä odottaa että ne lentäisivät

ja lintu
istui tänään parvekkeellani
lauloi siinä niin voimakkaasti että minä avasin verhon
ja siinä se istui katsoi sisälle ja availi nokkaansa
pieni lintu. parvekkeellani.

poikani sanoi että se tuli hyvästelemään minut.

ja minun pitäisi tehdä koko ajan kaikkea muuta
minun huominen päiväni tulee olemaan katastrofi ja pelottaa vaikka en osaa edes pelätä
olen vain niin täynnä näitä betonirakennuksia näitä teitä ja autoja joissa istuu kyydissä yksi ihminen työtunteja työtunteja, että on valmis tekemään mitä tahansa jotta saisi rahaa

tiedän olevani liian naiivi tähän maailmaan
minulla liian siniset silmät
haluaisin vain ottaa kädestä kiinni ja kuuntelen lennonin imaginea
you may say I'm a dreamer

ehkä me olemme väärässä
ehkä mistään ei tarvitse välittää mitään
ehkä tosiaan on niin että sama mitä teemme sama kuinka
entä sitten

ja puhaltaa saippuakuplia katolta
kerätä vaahteranlehtiä paksujen kirjojen väliin
katsoa telttakankaan läpi aurinkoa ja säleverhojen läpi lumihiutaleita
nähdä kuu vasta kun avaa oven sisälle
pitää puhelinta korvaansa vasten ja vihata ääntä
laskea viiteen

Ei kommentteja: